Strategie de marketing digital – Partea I: planificarea
22/09/2021 2022-06-03 17:04Strategie de marketing digital – Partea I: planificarea
Strategie de marketing digital – Partea I: planificarea
Crearea unui plan de campanie vă va ajuta să vă organizați strategia, activitățile și KPI–ii pentru a vă atinge obiectivele. Planul de campanie va include obiectivul, rețelele de socializare pe care le veți urmări (pentru a monitoriza activitățile) și pe care le veți folosi (pentru distribuirea conținutului, marcaje, site-uri de știri sau wiki), publicul, mesajele pe care doriți să le transmiteți, intervalul de timp și activitățile pe care le veți avea în timpul campaniei.
Monitorizați conversațiile publicului țintă
Primul pas în definirea strategiei de digital marketing este să monitorizați activitățile din social media. Ce se spune? Cine spune? Acest lucru vă va ajuta să determinați căror conversații ar trebui să vă alăturați, cine le influențează și cum puteți participa și oferi informații.
Monitorizarea activităților este, de asemenea, importantă, deoarece mulți marketeri consideră că simpla configurare a unui profil pe o rețea de socializare va genera trafic. Această tactică nu este eficientă deoarece trebuie să participați și să comunicați cu publicul și, în timp, s-ar putea să ajungă pe profilul companiei.
Este important să înțelegem că există o diferență între monitorizare și cercetare. Monitorizând, citind și participând activ, aveți ocazia de a face brandul cunoscut și plăcut. Adunați informații despre conversațiile care au loc. Cercetarea înseamnă pur și simplu să aflați informații statistice despre ce rețele să utilizați și cum să le utilizați.
Multe companii își lansează campaniile de socializare creând o pagină Twitter, Facebook și LinkedIn și așteptându-se ca toată lumea să le acceseze rapid. Marketingul digital necesită o monitorizare atentă și pentru a înțelege ce strategie trebuie să implementați. Acest lucru elimină tendința de a comercializa forțat și implică publicul țintă prin interacțiuni directe.
Tipuri de interacțiuni digitale într-o campanie de social media
Site-uri / platforme |
Descrierea interacțiunii |
Exemple |
Bookmarking |
Interacționați etichetând website-uri și căutând prin site-uri etichetate de alte persoane. |
|
Știri |
Interacționați prin crowd sourcing, votând articole și comentându-le. |
|
Networking/ Social media |
Interacționați adăugând prieteni, comentând, alăturându-vă grupurilor și purtând discuții. |
|
Distribuire de conținut |
Interacționați publicând fotografii sau videoclipuri, prezentări, documente și comentând materialele distribuite de alți utilizatori. |
|
Microblogging |
Postați scurte actualizări, fotografii și videoclipuri pentru abonați. |
|
După ce analizați website-urile, alegeți-le pe cele care vi se potrivesc și monitorizați activitatea. Alegeți rețele care conțin persoane care vorbesc despre subiectele care vă interesează și conversații care ar putea fi relevante pentru campania dumneavoastră.
Instrumente pentru monitorizarea digitală
Platformele de socializare sunt într-o continuă schimbare. Conceptul rămâne, dar platformele se schimbă frecvent. Majoritatea inițiativelor de marketing pe rețele de socializare încep cu o combinație de instrumente sociale și tradiționale pentru a descoperi, monitoriza, învăța și interacționa direct cu clienții.
Iată câteva instrumente populare de monitorizare pe care poate doriți să le utilizați pentru a monitoriza conversațiile din social media:
- Social Studio
- Brandwatch
- Google Alerts
- Technorati
- Google Trends
- Alltop
- SocialMention.com
- Twitter Search
- LinkedIn Groups
Câteva lucruri de reținut despre monitorizare in social media:
- Mai mulți oameni spun același lucru. Întrebați-vă dacă ei doar urmează mulțimea.
- Uneori cineva spune ceva care îi contrazice pe toți ceilalți. Nu treceți cu vederea. Punctul său de vedere ar putea merita explorat.
- Urmăriți oamenii care oferă soluții în loc de opinii.
- Urmăriți cantitatea. O mulțime de oameni care spun același lucru merită luată în seamă. Sunt o mulțime cu indivizi distincți sau o mulțime in care se urmăresc unul pe altul? Sunt o tendință a indivizilor care au descoperit ceva ce merită subliniat?
- Citiți printre rânduri. Puneți întrebări despre ceea ce nu se spune și ascultați din nou și din nou.
- Identificați sursa emitentului și părtinirea pe care acesta o poate avea. Aflați cine încearcă să atragă atenția sau cine dorește simpatia ascultătorilor.
- Urmăriți lucrurile pe care nu doriți să le auziți. Acestea sunt cele mai importante informații pe care le veți culege.
- Ascultați pentru a găsi oamenii care au mai multe de oferit decât păreri – pot avea idei inovatoare și planuri de produse. Dacă e posibil, găsiți o modalitate de a stabili o relație cu ei.
- Urmăriți pentru a găsi evangheliștii care vă iubesc compania, care vă apără atunci când sunteți atacat. Anunțați-i că sunt apreciați.
- Urmăriți modalități prin care să comunicați intern ceea ce au spus oamenii, pentru a le arăta colegilor care lucrează din greu la produsele dvs. că oamenii le acordă atenție.
- Monitorizarea social media nu reprezintă suma datelelor culese, toate elementele și observațiile. Ascultarea canalelor social media nu este o știință, ci o artă. Ascultarea este cea mai importantă parte a unei conversații. Iar conversațiile sunt modul în care încep comunitățile.
- Cele mai multe conversații sunt conduse de un grup cheie de influențatori, cu un grup mare de ascultători și participanți. Căutați și enumerați influenții din cercurile dvs. de conversație.
Identificați publicul și mesajul
Acum, după ce ați decis să utilizați rețelele de socializare, următorul pas este să vă definiți publicul țintă și mesajul. Acest lucru va face mai ușor să determinați ce rețele de socializare să utilizați.
Ca orice campanie de marketing, lista sau publicul țintă este unul dintre cei mai importanți factori critici ai campaniei. Dacă nu vorbiți cu oamenii potriviți, atunci mesajul, oricât de bun ar fi, va fi lansat in neant. Campaniile în rețelele sociale sunt diferite față de o campanie print, e-mail sau pe Radio/TV. Dacă nu încercați să vă restrângeți publicul va fi dificil să obțineți rezultate măsurabile din activitățile dumneavoastră.
Pe măsură ce stabiliți publicul țintă, luați în considerare segmentele de piață sau persoanele vizate. Descrieți publicul țintă folosind detalii precum:
- Iubitorii de muzică disco între 35 – 54 de ani
- Proprietarii de biciclete care participa la concursuri
- Directorii IT ai companiilor din București
- Adolescente din zona de București
- Mame care locuiesc în cartierul X, și au copii cu vârste cuprinse între 5 și 15 ani.
După ce v-ați definit publicul țintă concentrați-vă asupra mesajului. Rămâneți la nivel general și căutați ceva simplu și original. Deși rețelele sociale sunt puternice, ele ne pot complica viața și ne pot reduce atenția. Mesajele lungi nu au niciodată ocazia să fie auzite.
Acum, după ce ați decis să lansați o campanie de socializare și ați determinat publicul și mesajul general, este timpul să stabiliți ce rețele veți folosi. Unele campanii utilizează una sau două rețele; altele folosesc 10 sau 20. Numărul de rețele pe care le folosiți depinde de obiectivele și strategia dumneavoastră.
Deoarece numărul de rețele de social media este descurajant, o modalitate bună de a aborda strategia de social media este să vă gândiți la ce categorii de rețele veți utiliza, apoi să selectați site-uri din aceste categorii.
Structurați campania de social media
Consolidați informația pentru a vă forma planul de campanie de social media. Începeți cu un rezumat scris. Ar putea avea trei propoziții sau două pagini. Descrieți obiectivele, platformele pe care le veți folosi, modul în care veți interacționa pe rețele pe care le veți folosi și cât de des veți interacționa cu publicul și veți crea conținut.
Începeți cu obiectivul și durata campaniei. Apoi realizați o descriere a acesteia. Adresați valorile pe care doriți să le măsurați și să le atingeți, criteriile de succes ale campaniei (la un nivel înalt) și gândiți-vă la resursele pe care le veți utiliza pentru a proiecta și executa campania. Pe măsură ce continuați planul, puteți aborda următoarele elemente ale planului:
- Determinarea criteriilor de evaluare
- Selectarea obiectivelor specifice ale campaniei
- Executarea internă sau externalizată
- Descrierea cerințelor de proiectare pentru site-uri și conținut
- Descrierea cerințelor operaționale și tehnice
- Crearea bugetului
- Crearea calendarului
Definiți obiectivele și valorile
Măsurându-vă activitățile pe rețelele de socializare, puteți determina eficiența campaniei și progresul către obiectivele dumneavoastră de afaceri.
Valorile pe care le măsurați – traficul pe website, vizibilitatea în motoarele de căutare, angajamentele sociale, fanii, adepții, descărcări de conținut, comenzile plasate, înregistrări, menționări – vă vor permite să vă urmăriți progresul către obiectivele campaniei cantitative și calitative.
Stabiliți criteriile de evaluare
Acum că ați stabilit campania și strategia de marketing digital este timpul să definiți obiectivele specifice și criteriile de măsurare a performanței campaniei.
Acum, gândiți-vă la modul în care vă veți măsura progresul în atingerea acestor obiective.
Iată câteva exemple de criterii:
- Recomandări
- Traficul pe website
- Followeri
- Urmăritorii
- Vizibilitatea în motoarele de căutare
- Descărcări de conținut
- Comentarii
- Vânzări / comenzi plasate
- Recunoașterea brandului
- Conținutul cuvintelor cheie
- Înregistrări
- Link-uri
- Reputația domeniului
- Obiective financiare (de ex. vânzări, rentabilitatea investiției, etc.)
Acum, determinați criteriile pe care le veți utiliza pentru a măsura succesul campaniei. Dacă sunteți la început în elaborarea campaniilor de marketing digital, vă recomandăm să testați câteva campanii înainte de a vă stabili criteriile finale.
Selectați obiectivele campaniei
Acum, stabiliți-vă obiectivele reale. Deși puteți decide să utilizați obiective calitative, cantitative și de rentabilitate a investiției, nu aveți nevoie de toate cele trei pentru a avea o campanie de succes.
Iată câteva exemple de obiective calitative:
- Deveniți parte a conversației
- Îmbunătățiți percepția asupra companiei
- Consolidați relațiile
Apoi, concentrați-vă asupra obiectivelor cantitative. Iată câteva exemple:
- Ranking-ul website-ului, în raport cu acțiunile întreprinse
- Traficul
- Numărul de link-uri noi pe lună
- Numărul de abonați
Puteți monitoriza, de asemenea, rezultatele specifice ale campaniei, precum:
- Oportunități
- Vânzări
- Tranzacții
- Cupoane
- Înregistrări